Методична та навчально-освітня робота.

        
     Проблема, над якою працюю:

«Нетрадиційні форми роботи на уроках,
їх роль у вихованні інтересу до біології» 

                                      Моє педагогічне кредо:         

 « Будьте самі шукачами, дослідниками.

   Не буде вогника у вас – вам ніколи

не запалити його в інших ».

                                               Василь Сухомлинський

Якщо твої плани розраховані на рік - сій зерно,
Якщо на десятиріччя - сади дерева,
А якщо на ціле життя - віддай дітям часточку душі своєї - навчай їх.

           Вчитель – це професія неординарна. Особливість цієї професії полягає у тому, що вчитель працює не шаблонно, не за заготовленими наперед алгоритмами. Кожна педагогічна ситуація унікальна, неповторна. Адже добре відомо, що копіювання, навіть найвдалішого уроку проведеного в іншому класі чи уроку колеги, може виявитись вкрай невдалим. Тобто робота вчителя завжди вимагає творчого підходу. Комплекс завдань з якими щодня стикається вчитель містить досить багато різних за характером задач, які стосуються навчання, виховання та розвитку учнів.
        Біологія, як предмет природничого циклу, покликана формувати в учнів  цілісне уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу; екологічний спосіб мислення;  роль і місце людини в довкіллі, її моральну відповідальність за збереження природи;  здоровий спосіб життя. Все це ті компетенції особистості, яких потребує сучасне суспільство. У зв’язку із реформуванням системи освіти, переосмисленням змісту і завдань навчання перед вчителем постає безліч питань, але головні з них такі:  Як навчити школяра  любити навчатися?  Як стимулювати його до активного пізнання?  Як створити умови для розвитку і реалізації особистості? Такі ж питання свого часу постали і переді мною у моїй педагогічній діяльності. Постала дилема: як побудувати свій урок, щоб він одночасно забезпечував відповідність до вимог програми наукового рівня подачі навчального матеріалу та відповідність вимогам сучасних освітніх технологій і в той же час:  був цікавим і захоплючим;  був ефективним і результативним;  був зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів. Для розвитку творчих здібностей учнів, їх поступового залучення до самостійної пізнавальної діяльності, забезпечення співпраці між учнями і вчителями традиційного уроку недостатньо, тому на допомогу вчителю приходять нові форми уроків – нестандартні: уроки – семінари, уроки – конференції, уроки – змагання тощо. У зв’язку  зі збільшенням розумового навантаження на уроках практикуються методичні прийоми, що підтримують у школярів інтерес до навчання, бажання вивчати біологію,стимулювати  їхню активність. Саме тому я обрала науково-методичну проблему «Нетрадиційні форми роботи на уроках, їх роль у вихованні інтересу до біології».                                   Сутність досвіду: на сучасному етапі роль учителя стає роллю одного з партнерів у навчальному процесі, адже просто необхідно залучати всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності. Тому доповнення традиційних методів та прийомів роботи нетрадиційними дає значно кращий результат: активізує мислення, мотивує навчання, заохочує самовираження учнів.  Василь Сухомлинський говорив « Будьте самі шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас – вам ніколи не запалити його в інших ».  Цей вислів є кредом моєї педагогічної діяльності.

                                           Методична робота.

 В своїй роботі постійно вдосконалюю педагогічну майстерність,підвищую фаховий і кваліфікаційний рівень. Працюю над поповненням навчально-методичними матеріалами кабінету біології. З 2009 року-голова методичного об'єднання вчителів природничо-математичного циклу. Передаю свій педагогічний досвід колегам через проведення відкритих уроків,семінарів,майстер-класів. З 2015 року є членом творчої групи вчителів біології, району.

Навчально-освітня робота.


        Кожен учитель прагне зацікавити учнів предметом, який він викладає, бо це є запорукою успішного навчання . Потурбуватись про виникнення та зростання цього інтересу – справа вчителя. Уміння працювати в режимі багатьох завдань-стан успішного уроку.      

 Для успішного досягнення результатів при вивченні біології  я часто застосовую  нові форми уроків – нестандартні. Чому  вважаю за доцільне проведення таких уроків? Бо вони дозволяють урізноманітнювати форми й методи роботи, позбавлятися шаблонів, створюють умови для виховання творчих здібностей школяра, розширюють функції вчителя, дають змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості кожної дитини,дозволяють учням розкритися набагато більше,ніж на звичайних стандартних.


       Справжній педагог повинен працювати на майбутнє,випереджати свій час. На протязі своєї педагогічної діяльності вчитель повинен займатися професійним самовдосконаленням. Одним з основних складових самовдосконалення є самоосвіта .
        Самоосвіта - це свідома планомірна робота вчителя над собою, удосконалення своїх значущих якостей, емоційно-вольової сфери, комунікативної компетентності, організаційних здібностей і. т. д.
         В період бурхливого науково-технічного розвитку, швидкого росту наукових знань, їх широкого застосування у виробництві, однією з головних задач навчання стає розвиток творчого мислення, пізнавальних здібностей учнів , вміння самостійно поповнювати знання .
         Розв'язок цієї задачі органічно пов'язаний з активізацією навчання, з розробкою систем методів і прийомів навчання, які спрямовані на формування пізнавальної активності учнів, засвоєння ними навчального матеріалу , розвиток інтелектуальних здібностей учнів і вміння працювати з сучасною технікою .
        Тож перед кожним вчителем стоїть дуже важливе завдання -створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу кожного учня та його самореалізації у навчально-виховному процесі.
       На сьогоднішній час відбувається еволюція змісту, форм і методів навчання , яка спонукає до розробок і впровадження новітніх освітніх технологій. Серед них найперспективнішою видається інтерактивна технологія . Завдяки їй учень стає активним учасником процесу навчання.
        В наступному навчальному році планую   більше уваги приділити роботі з слабо встигаючими учнями та більш якісній у підготовці учнів до участі в II етапі Всеукраїнської предметної олімпіади.




Відкритий урок з біології







 Відеоролик "Урок біології"                   

                           Розгорнутий план-конспект уроку на тему:                                           

Тема. Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.
Мета уроку: дати загальну характеристику класу Павукоподібні, показати особливості його будови, пов’язані із життям на суходолі; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, схемами; виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають загальні ознаки представників класу Павукоподібні; учні пояснюють особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності павукоподібних до середовища існування.
Обладнання: мультимедійна презентація,відео-матеріал,таблиця «Ракоподібні»
Презентація до уроку

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
                                                  Хід уроку
 І. Організаційний етап                                                                                                                              Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
 ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Термінологічна розминка».                                                                                                                    Гетеротрофи;  гермафродити ;  роздільностатеві організми; двостороння симетрія, розвиток; розмноження; статевий диморфізм.
2.2. « Комп’ютерне тестування».
2.3. Індивідуальне опитування по темі «Ракоподібні»                                                                         -Охарактеризувати зовнішню будову ракоподібних,на прикладі річкового рака.                            -Особливості  внутрішньої будови рака.
  ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя . А зараз послухайте загадку,яка вкаже нам на назву тварини ,з якою ми будемо сьогодні знайомитися. 1) Не руками снувалося,
 Не руками і ткалося,
 Десь далеко вродилося,
 У куточку вмостилося.
 Сидить злодій тихо-тихо,
 Комусь буде лихо-лихо(Павук.)
А «візиткою» цієї тварини є…
2. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)
3. Висить сито, руками не вито.(Павутин

Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на березі річки… Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою, уміння ткати павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається — арахна, а наукова назва класу павукоподібних — Арахніди.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.                                           
  На сьогоднішньому уроці ми продовжимо  вивчати тип Членистоногі,і здійснимо подорож  до країни Павукоподібні.Метою на уроці …
 ІY. Засвоєння нового матеріалу
План
1.Поширення павукоподібних.
2Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика
3. «Візитка» павука-хрестовика.
4.Особливості внутрішньої будови.
5.Місце павуків у фольклорі.
Розповідь учителя з елементами бісіди.
1.Поширення     павукоподібних.                                                                                                                           Павукоподібні - одні з найдавніших наземних тварин, що відомі з силурійського періоду.Їх вік становить понад чотириста мільйонів років,тоді зявилися перші безхребетні. На сьогоднішній день вони поширені повсюди. Нине деякі загони поширені виключно в тропічних і субтропічних поясах. Скорпіони мешкають також у помірному поясі, а павуки, косарики і кліщі в значній кількості зустрічаються і в полярних країнах.

2. Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика
        Клас Павукоподібні — це численна (близько 60 тис. видів) група наземних членистоногих. До павукоподібних належать більше 10 рядів. Найбільш відомі представники: павуки, скорпіони, кліщі́. Мені здається кожен з вас у природі зустрічав маленького павучка з хрестом на спинному боці. Це павук-хрестовик..Характерні особливості цієї групи тварин ми будемо розглядати на прикладі павука-хрестовика, який належить до ряду Павуки.
Тіло павука-хрестовика різко поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари) як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце яйцеподібне. Головогруди покриті щільним твердим щитом, у передній частині якого розташовані очі — чотири пари.

Запитання до учнів:
— Пригадайте, яка будова органів зору характерна для ракоподібних.
— Як ви гадаєте, очі у павукоподібних прості чи складні
(Обговорення відповідей учнів.)
Учні приходять до висновку, що очі в павуків прості і зір у них слабкий: тільки незначна їх кількість може розрізняти предмети на відстані 20–30 см.
Розповідь учителя
         Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів, розрізає нитки павутини. Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією, їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно влаштовані.
Кінцівки покриті волосками, які місцями прилягають, місцями стирчать. Вони різні за формою та розмірами і виконують функції органів чуттів: дотикових і нюхових. Кінцівками павук-хрестовик натягує й розриває павутинні нитки, відміряє відстань між радіусами та витками спіралі павутини.
Черевце павука-хрестовика нечленисте, його сегменти злиті. Покрив черевця еластичний, густо вкритий волосками. На черевці відкривається статевий отвір, розташовані органи дихання — легені й трахеї — та павутинні бородавки.
3.Ловильна сітка павука-хрестовика                                                                                                      Найбільш значущою ознакою павуків, яка відрізняє їх від інших є павутина, яка мала вирішальне значення в еволюції цього ряду. У всіх життєвих проявах, що підтримують існування виду, - добування їжі, розмноженні, розселенні й переживання несприятливих умов павуки користуються павутиною. З неї робиться притулок, пастка, з її допомогою відбувається складна процедура спарювання, з неї плететься яйцевий кокон та зимувальний мішок.
Павутина використовується протягом усього життя, аж до розмноження й турботи про потомство. У кожного павука своя “технологія виробництва” павутини.
Як будується ця сітка?                                                                                                Давайте переглянемо дуже цікавий відео-матеріал, з якого ми дізнаємося чому павуки не потрапляють у свої сіті, та як павук обвиває павутиною свою здобич.
Завдання для  учнів:                                                                                                                                                — Сформулюйте висновок про значення павутини.

4. Особливості внутрішньої будови павукоподібних                                                                             Робота в групах (самостійна робота з підручником)
Завдання для груп:
I група — Які особливості будови та нервової системи  та органів чуття павука-хрестовика?
II група — Які особливості будови дихальної ,кровоносної та видільної систем павука-хрестовика?
III група — Які особливості будови травної системи павука-хрестовика та особливості розмноження?
(Виступи представників груп, відповіді на запитання однокласників.)
Заповнення таблиці   «Внутрішня будова павукоподібних»
Системи органів
Органи, що їх утворюють
Значення







5.Місце павуків у фольклорі
 Павук став праобразом світлої міфологічної істоти – ткача і засновника світу. Павук – символ сонця. 
Фольклорний матеріал, в якому зустрічається згадка про павука. 
Про павука збереглося дуже мало згадок в українському фольклорі. Відлуння колись цілісного уявлення знаходимо в мові, повір’ях, у деяких обрядах, орнаменті вишивки. 
Повідомлення учнів

  5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Вставити пропущені в тексті слова.
Дати характеристику класу Павукоподібні.
Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________ (двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив __________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту) будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається ______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).
5.2.Знайти зайвий термін,пояснити, чому він зайвий.
5.3. Розв'язати кросворд .
5.4.Бесіда.
1. Чому клас Павукоподібні належить до типу Членистоногі?
2. Які особливості процесу травлення павуків?
3. Назвіть відмінності між дихальною системою павуків і раків.

  6. Підбиття підсумків уроку
      Висновок
Важко повірити, але саме павука-хрестовика (Araneus diadematus) у нас плутають з підступним каракуртом частіше за інших. Павук-хрестовик - справжній друг людини: «Коли полювання особливо вдале, деякі павуки з роду аранеус (і серед них наш звичайний хрестовик) ловлять в своїх тенетах по п’ятсот комах за добу. Мухи в цьому улові переважають. На тілі однієї мухи налічується 26 мільйонів мікробів, від яких люди хворіють на туберкульоз, сибірську виразку, холеру, дизентерію, «різних глистів» . По хворобливості укус хрестовика нагадує укол шпильки і ніяких наслідків не викликає.

7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.                                                                                                                       Підручник параграф 22
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.                                                                                                       1. Підібрати народні прикмети, пов’язані з павуками.
2. Робота в группах                                                                                                                                       Опрацювати матеріал з теми (поширення, особливості будови та життєдіяльності, значення в природі та в житті людини):
I група — павуки;
 II група — кліщі; 
 III група — скорпіони;


Кросворд «Павукоподібні»
По горизонталі:
1.Найбільший з павуків,що трапляються на території України.
2.Закручені нитки ловильної сітки,які утворюються з клейкої павутини і розміщуються по колу.
3.Павук,отрута якого 15 раз сильніша за отруту гримучої змії.
4.Як називається явище,за якого самці та самки одного виду відрізняються одне від одного розмірами,забарвленням,особливостями будови тощо?
По вертикалі:
5.Бородавки,які є на черевці павука.
6.Кількість пар ходильних ніг павука.
7.Павукоподібні-переносники інфекційних хвороб.

8.Травна залоза,протоки якої відкриваються у кишечник павука.

Немає коментарів:

Дописати коментар