УРОК – УЗАГАЛЬНЕННЯ
Мета: на підставі набутих знань сформувати поняття про те, що організм – це біологічна система, встановити її основні якості, умови існування; узагальнити матеріал теми;
розвивати вміння аналізувати, робити висновки, логічне мислення; виховувати прагнення вести здоровий спосіб життя, піклуватися про своє здоров’я.
Основні поняття і терміни: макроелементи, мікроелементи, білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, метаболізм, катаболізм, анаболізм, біосинтез, мітоз, тканина, орган, фізіологічні системи, функціональні системи.
Обладнання: таблиці «Тваринна клітина»,
« Різноманітність клітин», « Тканини»; роздатковий матеріал: малюнки тканин, кістки.
Структура уроку.
І. Вступ.
Вивчаючи цей розділ, ми дізналися, що організм людини складається з величезної кількості клітин різних за розмірами, формою, масою і функціями. Всі вони мають однакові структурні елементи: мембрану, ендоплазматичну сітку, комплекс Гольджі, рибосоми, мітохондрії, клітинний центр і ядро, які функціонують взаємоузгоджено. У процесі ембріонального розвитку відбувається спеціалізація клітин за функціями і утворення тканин. Тканини, об’єднані у певну структуру, утворюють органи. А поєднані між собою органи, які забезпечують певну функцію організму складають фізіологічні системи. Отже, організм людини – єдине ціле. А сьогодні, підсумовуючи вивчене, узагальнимо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда.
- Що значить « біологічна система?»
- Які властивості вона повинна мати? Як ви гадаєте?
- Так, ми – живі організми. Але що значить жити?
- Доведемо, що організм – це біологічна система. Визначимо основні якості живої системи.
-
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1.Хімічний склад клітин.
а). Перевірка знань термінології (два учні на дошці записують терміни, а потім перевіряють один одного, пояснюючи значення термінів).
б). Фронтальна бесіда за запитаннями.
- Які речовини входять до складу клітин?
- Які з них неорганічні?
- Чому кажуть, що вода – це життя?
- Без яких іонів не було б нервової регуляції?
- При нестачі якого іона кров не зсідається?
- Від чого буває карієс?
- Які функції виконують білки?
- Чим пояснюється різноманітність білків?
- Які органічні речовини – основне джерело енергії?
- Які ви знаєте вуглеводи? Чим вони відрізняються?
- Які функції жирів?
- Що ви знаєте про нуклеїнові кислоти?
2. Повторення основних функцій клітинних структур.
Біологічний диктант.
Закінчити фрази:
1).Захисну функцію виконує … ( зовнішня мембрана).
2). Вона також … ( регулює обмін речовин).
3). Синтез білків відбувається в … ( рибосомах).
4. Вони можуть знаходитися на мембранах … ( ЕПС).
5. ЕПС виконує функцію … ( транспортну).
6. Функція мітохондрій …. ( енергетична).
7. В них утворюється …. ( АТФ).
8. Функцію накопичення, виведення і модифікацію речовин виконує … (комплекс Гольджі).
9. « Травна система» клітини – це …. ( лізосома).
10. Клітинний центр бере участь в … ( поділі).
11. Основна функція ядра …. ( спадкова).
12. Цитоплазма – це … ( внутрішнє середовище).
3. Основні життєві властивості клітин.
Гра « Біологічне лото». Учням роздають аркуші із записами частини визначення. Під час гри вони повинні скласти повне визначення понять.
1 ряд: 2 ряд:
Метаболізм – єдність процесів катаболізму і
анаболізму
Катаболізм – процес розпаду складних сполук
Анаболізм – процес утворення нових сполук
Біосинтез – утворення з простих речовин складних
Ферменти – прості чи складні білки
Мітоз – непрямий поділ клітини
Подразливість – здатність реагувати на дію подразників
Саморегуляція – здатність регулювати надходження до
клітин різних речовин.
4. Тканини.
а). Демонстрація таблиці « Різноманітність клітин».
Бесіда.
- Чому внутрішня будова клітин подібна, а зовні вони відрізняються?
- Чи абсолютно всі клітини відрізняються?
- Що утворюють подібні клітини?
- Що таке тканина?
- Скільки видів тканин є у людини?
б). Групова робота учнів.
Працюють 4 групи за завданнями:
1 – епітеліальні;
2 – сполучні;
3 – м’язові;
4 – нервова тканини.
Кожна група одержує « німі» картки з зображенням відповідних тканин. Треба визначити ці тканини, встановити їх особливості й довести, що будова тканин відповідає їх функціям.
5. Органи.
а).Робота з картками.
Позначити цифрами на схемі вказані на картці органи.
1 – стравохід
2 – трахея
3 – серце
4 – легені
5 – печінка
6 – селезінка
7 – шлунок
8 – підшлункова залоза
9 – нирка
10 – діафрагма
11 – товста кишка
12 – тонка кишка
13 – апендикс
14 – сечовий міхур
б). Показ на таблиці відповідних органів.
6. Системи органів.
Бесіда.
- Що таке система органів?
- Які бувають системи органів?
- Назвіть фізіологічні системи людини.
- Наведіть приклади функціональних систем.
Вправа:
а) розподіліть перелічені органи по системах:
Шлунок, гортань, сечовий міхур, серце, легені, печінка, ротова порожнина, носова порожнина, сечоводи, нирки, глотка, трахея, бронхи, стравохід, артерії, кишечник, вени, капіляри.
б) визначте, які органи зайві в наведеній системі органів:
Травна система: ротова порожнина, глотка, трахея, гортань, стравохід, шлунок, кишечник, печінка, підшлункова залоза.
Нервова система: головний мозок, спинний мозок, кістковий мозок, нерви, кровоносні судини.
Кровоносна система: легені, серце, вени, артерії, бронхи, капіляри.
Статева система: яєчники, сечоводи, сім’яники, сечовий міхур.
Самостійна робота учнів
Вкажіть правильну відповідь ( так чи ні).
1. Клітина є функціональною одиницею живих організмів.
2. Лізосоми беруть участь у процесі поділу клітин.
3. Рибосоми беруть участь у процесі синтезу білків.
4. Ферменти є біологічними каталізаторами клітини.
5. Епітеліальна тканина містить міжклітинну речовину.
6. Кров належить до епітеліальної тканини.
7. Структурною одиницею нейрона є аксон.
8. М’язовій тканині властива здатність до скорочення.
9. Грудна порожнина у людини відокремлена від черевної порожнини.
10. Нервова система належить до фізіологічних систем.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
+
|
-
|
+
|
-
|
-
|
-
|
+
|
+
|
+
|
+
|
Про що йдеться у вірші?
КРАЇНА ЖИТТЯ
Організм наш мудрий, дивний,
Як велике місто, край.
Ідеальний, прогресивний,
Мов комп’ютер , порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно – рухова, травна,
І гуморальна, видільна,
І ще нервова – головна.
Важливий орган, величавий
Керує організмом, править.
І вдень він б’ється , і вночі,
І серцем звуть його усі.
По судинах прямує кров,
В ній кисень їздить, мов баран,
І ще поживні речовини,
Всі мінерали й вітаміни.
Еритроцитів тут багато,
І немаленька їхня хата.
Є тут гормони, ці хлоп’ята
Вас змусять плакать, реготати.
Така в житті відповідальна
Система нейрогуморальна.
А кров – то сила, вічна, нова
І для людей обов’язкова.
ІV. Підбиття підсумків уроку, оцінювання відповідей учнів.
У. Домашнє завдання.
Повторити § 3 – 8.
Немає коментарів:
Дописати коментар