середа, 18 травня 2016 р.

Розробка нетрадиційних уроків біології 9 клас.


УРОК – УЗАГАЛЬНЕННЯ


Мета: на підставі набутих знань сформувати поняття про те, що організм – це біологічна система, встановити її основні якості, умови існування; узагальнити матеріал теми;
розвивати вміння аналізувати, робити висновки, логічне мислення; виховувати прагнення вести здоровий спосіб життя, піклуватися про своє здоров’я.

Основні поняття і терміни: макроелементи, мікроелементи, білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, метаболізм, катаболізм, анаболізм, біосинтез, мітоз, тканина, орган, фізіологічні системи, функціональні системи.

Обладнання: таблиці «Тваринна клітина»,

« Різноманітність клітин», « Тканини»; роздатковий матеріал: малюнки тканин, кістки.

Структура уроку.
І. Вступ.
Вивчаючи цей розділ, ми дізналися, що організм людини складається з величезної кількості клітин різних за розмірами, формою, масою і функціями. Всі вони мають однакові структурні елементи: мембрану, ендоплазматичну сітку, комплекс Гольджі, рибосоми, мітохондрії, клітинний центр і ядро, які функціонують взаємоузгоджено. У процесі ембріонального розвитку відбувається спеціалізація клітин за функціями і утворення тканин. Тканини, об’єднані у певну структуру, утворюють органи. А поєднані між собою органи, які забезпечують певну функцію організму складають фізіологічні системи. Отже, організм людини – єдине ціле. А сьогодні, підсумовуючи вивчене, узагальнимо.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.
-      Що значить « біологічна система?»
-      Які властивості вона повинна мати? Як ви гадаєте?
-      Так, ми – живі організми. Але що значить жити?
-      Доведемо, що організм – це біологічна система. Визначимо основні якості живої системи.
-       

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.Хімічний склад клітин.

а). Перевірка знань термінології (два учні на дошці записують терміни, а потім перевіряють один одного, пояснюючи значення термінів).

б). Фронтальна бесіда за запитаннями.
 - Які речовини входять до складу клітин?
 - Які з них неорганічні?
 - Чому кажуть, що вода – це життя?
 - Без яких іонів не було б нервової регуляції?
 - При нестачі якого іона кров не зсідається?
 - Від чого буває карієс?
 - Які функції виконують білки?
 - Чим пояснюється різноманітність білків?
 - Які органічні речовини – основне джерело енергії?
 - Які ви знаєте вуглеводи? Чим вони відрізняються?
 - Які функції жирів?
 - Що ви знаєте про нуклеїнові кислоти?

2. Повторення основних функцій клітинних структур.
Біологічний диктант.
Закінчити фрази:
1).Захисну функцію виконує …   ( зовнішня  мембрана).
2). Вона також …  ( регулює обмін речовин).
3). Синтез білків відбувається в … ( рибосомах).
4. Вони можуть знаходитися на мембранах … ( ЕПС).
5. ЕПС виконує функцію … ( транспортну).
6. Функція мітохондрій …. ( енергетична).
7. В них утворюється …. ( АТФ).
8. Функцію накопичення, виведення і модифікацію речовин виконує … (комплекс Гольджі).
9. « Травна система» клітини – це …. ( лізосома).
10. Клітинний центр бере участь в … ( поділі).
11. Основна функція ядра …. ( спадкова).
12. Цитоплазма – це … ( внутрішнє середовище).

3. Основні життєві властивості клітин.

Гра « Біологічне лото». Учням роздають аркуші із записами частини визначення. Під час гри вони повинні скласти повне визначення понять.
1 ряд:                                            2 ряд:
Метаболізм –        єдність процесів катаболізму і 
                                 анаболізму        
Катаболізм –         процес розпаду складних сполук
Анаболізм –          процес утворення нових сполук
Біосинтез –            утворення з простих речовин складних
Ферменти –           прості чи складні білки
Мітоз –                   непрямий поділ клітини
Подразливість –    здатність реагувати на дію подразників
Саморегуляція –   здатність регулювати надходження до
                               клітин різних речовин.

 4. Тканини. 
а). Демонстрація таблиці « Різноманітність клітин».
Бесіда.
-      Чому внутрішня будова клітин подібна, а зовні вони відрізняються?
-      Чи абсолютно всі клітини відрізняються?
-      Що утворюють подібні клітини?
-      Що таке тканина?
-      Скільки видів тканин є у людини?

б). Групова робота учнів.
Працюють 4 групи за завданнями:
1 – епітеліальні;
2 – сполучні;
3 – м’язові;
4 – нервова тканини.
Кожна група одержує « німі» картки з зображенням відповідних тканин. Треба визначити ці тканини, встановити їх особливості й довести, що будова тканин відповідає їх функціям.

5. Органи.
а).Робота з картками.
Позначити цифрами на схемі вказані на картці органи.
1 – стравохід
2 – трахея
3 – серце
4 – легені
5 – печінка
6 – селезінка
7 – шлунок
8 – підшлункова залоза
9 – нирка
10 – діафрагма
11 – товста кишка
12 – тонка кишка
13 – апендикс
14 – сечовий міхур
б). Показ на таблиці відповідних органів.
6. Системи органів.
      Бесіда.
-      Що таке система органів?
-      Які бувають системи органів?
-      Назвіть фізіологічні системи людини.
-      Наведіть приклади функціональних систем.

Вправа:
 а) розподіліть перелічені органи по системах:
Шлунок, гортань, сечовий міхур, серце, легені, печінка, ротова порожнина, носова порожнина, сечоводи, нирки, глотка, трахея, бронхи, стравохід, артерії, кишечник, вени, капіляри.

б) визначте, які органи зайві в наведеній системі органів:
Травна система: ротова порожнина, глотка, трахея, гортань, стравохід, шлунок, кишечник, печінка, підшлункова залоза.
Нервова система: головний мозок, спинний мозок, кістковий мозок, нерви, кровоносні судини.
Кровоносна система: легені, серце, вени, артерії, бронхи, капіляри.
Статева система: яєчники, сечоводи, сім’яники, сечовий міхур.
Самостійна робота учнів
Вкажіть правильну відповідь ( так чи ні).
1. Клітина є функціональною одиницею живих організмів.
2. Лізосоми беруть участь у процесі поділу клітин.
3. Рибосоми беруть участь у процесі синтезу білків.
4. Ферменти є біологічними каталізаторами клітини.
5. Епітеліальна тканина містить міжклітинну речовину.
6. Кров належить до епітеліальної тканини.
7. Структурною одиницею нейрона є аксон.
8. М’язовій тканині властива здатність до скорочення.
9. Грудна порожнина у людини відокремлена від черевної порожнини.
10. Нервова система належить до фізіологічних систем.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
+
-
+
-
-
-
+
+
+
+

Про що йдеться у вірші?
КРАЇНА  ЖИТТЯ
Організм наш мудрий, дивний,
Як велике місто, край.
Ідеальний, прогресивний,
Мов комп’ютер , порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно – рухова, травна,
І гуморальна, видільна,
І ще нервова – головна.
Важливий орган, величавий
Керує організмом, править.
І вдень він б’ється , і вночі,
І серцем звуть його усі.
По судинах прямує кров,
В ній кисень їздить, мов баран,
І ще поживні речовини,
Всі мінерали й вітаміни.
Еритроцитів тут багато,
І немаленька їхня хата.
Є тут гормони, ці хлоп’ята
Вас змусять плакать, реготати.
Така в житті відповідальна
Система нейрогуморальна.
А кров – то сила, вічна, нова
І для людей обов’язкова.



ІV. Підбиття підсумків уроку, оцінювання відповідей учнів.

У. Домашнє завдання.
Повторити § 3 – 8.

Немає коментарів:

Дописати коментар